Vertrouwenspersoon VV Holten: “Grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar maken”.

Twee en een half  jaar geleden ben ik als vrijwilliger begonnen als “vertrouwenspersoon” bij VV Holten. Het bestuur zocht een Vertrouwenspersoon, op advies van de sportraad Rijssen Holten. Iemand buiten het bestuur, waar leden terecht kunnen bij grensoverschrijdend gedrag. Een goede zaak vond ik. Ik heb nog wel getwijfeld. Voetbal is vind ik nou niet de meest sportieve sport… Maar ik ben als moeder van Liam (Jo 13-2)  betrokken bij VV Holten. En vind het belangrijk dat grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar wordt gemaakt. In mijn werk (projectleider opleidingen bij Defensie) heb ik een tijd de “nevenfunctie” van Vertrouwenspersoon vervuld en ben daarin opgeleid.

De laatste tijd is er veel te doen over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag in de media. Er zijn vele soorten grensoverschrijdend gedrag. Denk aan intimidatie, pesterijen en geweld. Ook iemand met goede bedoelingen kan verkeerde dingen doen en zich daar nauwelijks van bewust zijn. Daarom is het belangrijk dat je je durft uit te spreken als je iets niet oké vinden. Allereerst bij de betrokkene en het bestuur en indien nodig bij de Vertrouwenspersoon.

Als vertrouwenspersoon bij VV Holten vind ik het belangrijk om te luisteren naar de mensen die zich tekort gedaan voelen. Samen bespreken we wat het probleem is en wat de mogelijkheden zijn. Bij grensoverschrijdend gedrag gaat het vaak om mensen die een soort ‘macht’ hebben. Daarvan mag je verwachten dat ze daar integer mee omgaan en hun verantwoordelijkheid nemen. Ook al zijn we allemaal vrijwilligers.

Er zijn (gelukkig) niet veel meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Wel heb ik signalen gezien: scheidsrechters die uitgescholden worden, een iets te harde trap, pesterijtjes in het team. Ik  denk dat het belangrijk is om daar bewust van te zijn en het over te hebben: hoe eerder hoe beter.

Een oordeel achteraf is makkelijk en over elkaar praten ook. Met elkaar praten: je uitspreken én vooral luisteren en signalen serieus nemen, daar zit de “cultuur verandering”. En als je het spannend vind om je uit te spreken of je hebt het idee dat er onvoldoende geluisterd word, dan kan je bij mij terecht als vertrouwenspersoon.

Zodat we met elkaar een mooie pot kunnen voetballen, want dat is de bedoeling van VV Holten.

Ida Kleinherenbrink – Vincent

Adres: Hakkertsweg 17, 7451 LR Holten (Dijkerhoek)
Telefoon: 06-46839766
E-mail: idavincent@hotmail.com